27 sierpnia 2018 r. odbyło się spotkanie podsumowujące kontrolę funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Malczyce

sie 31, 2018

27 sierpnia 2018 w Urzędzie Gminy Malczyce odbyło się spotkanie podsumowujące kontrolę funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Malczyce w okresie 01.01.2017 ? 31.03.2018 roku jaka została przeprowadzona przez firmę Pro POLIS Consulting Sp. Zo.o. W spotkaniu wzięli udział mieszkańcy, radni, wójt gminy Piotr Frankowski, kierownik SPZOZ Mateusz Olkowski, a wnioski podsumowujące zostały przedstawione przez panią Agnieszkę Krupę Sokołowską. Kontrola spowodowana była zmianą na stanowisku kierownika przychodni i podejrzeniem nieprawidłowości w funkcjonowaniu SPZOZ Malczyce.

Ta kontrola miała na celu pomóc i wskazać obecnemu kierownictwu nieprawidłowości w funkcjonowaniu naszego ośrodka w okresie poprzedniego kierownictwa, aby jak najszybciej doprowadzić do naprawy tych uchybień i błędów, abyśmy skupili się przede wszystkim na jakości obsługi pacjentów SPZOZ Malczyce i rozwoju naszej placówki. Mogły one, w konsekwencji, zagrozić istnieniu przychodni, powodując również nałożenie sankcji finansowych przez NFZ na nasza placówkę – wójt gminy Piotr Frankowski.

SYNTETYCZNE PODSUMOWANIE USTALEŃ KONTROLI W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA I BIEŻĄCEJ DZIAŁALNOŚCI SP ZOZ W MALCZYCACH                                                                                                                                   

  • Brak zgłoszenia w NFZ zmian dot. zatrudnienia ? w trakcie kontroli stwierdzono liczne przypadki braku zgłoszenia do NFZ zaprzestania świadczenia pracy przez lekarzy, pielęgniarki, położne w zakresie rehabilitacji, opieki paliatywnej i hospicyjnej, podstawowej opieki zdrowotne.
  • Brak zgłoszenia do rejestru Wojewody Dolnośląskiego prowadzonych poradni ? próbę zgłoszenia Poradni ortopedycznej, endokrynologicznej, diabetologicznej, angiologicznej podjęto 23 marca 2018 r., jednak z rejestru na dzień 12 kwietnia br. poradnie te nadal nie są zgłoszone.
  • Świadczenie usług przez osoby nieuprawnione i wykorzystywanie danych osobowych innych osób ? zgłoszenie do NFZ psychologa, który nie współpracował z Zakładem, podpisanie umowy zlecenia, przyjmowanie pacjentów i pobieranie wynagrodzenia z tego tytułu przez p. Kierownik, mimo braku odpowiedniego wykształcenia, wymaganego przez NFZ (wymagane wykształcenie magisterskie w zakresie psychologii lub w zakresie psychologii klinicznej. Psycholog kliniczny jest fachowcem, który ukończył dodatkowe 4- lub 5-letnie szkolenie specjalistyczne po zakończeniu studiów psychologicznych. Jest profesjonalnie przygotowany do profilaktyki, diagnostyki i terapii zaburzeń psychicznych, podczas gdy p. Kierownik posiada wykształcenie magisterskie w zakresie rehabilitacji i prawdopodobnie ukończyła szkołę podyplomową w zakresie psychologii klinicznej ? w dokumentacji Zakładu brak jednakże potwierdzenia tego faktu).
  • Niewłaściwe zabezpieczenie i przechowywanie dokumentów przez kierownika jednostki, czego efektem są braki w dokumentacji.
  • Podejmowanie działań lub zaniechania mogące narazić Zakład na kary ze strony NFZ, nawet utratę kontraktu czy utratę możliwości starania się w przyszłości placówki w konkursach z NFZ co oznaczało, iż placówka może zostać pozbawiona leczenia pacjentów na Narodowy Fundusz Zdrowia – brak potwierdzenia świadczenia pracy, wykazywania pracowników w NFZ mimo ich zwolnienia czy zaprzestania świadczenia pracy, przyjmowania deklaracji na położną niezatrudnioną ani niewspołpracującą z Zakładem, składanie ofert na świadczenie usług przez określoną liczbę pracowników, a następnie brak ich zatrudnienia czy innej formy nawiązania współpracy.
  • Określenie zadań w ramach umowy zlecenia jedynie poprzez wskazanie przedmiotu umowy ? brak sprecyzowania obowiązków księgowej, ograniczone jedynie do określenia ?obsługa księgowa i kadrowa Zakładu?.
  • Rozliczenie i wypłata wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych mimo niezawierania umów w formie pisemnej (wypłata bez dokumentu stanowiącego podstawę należności) ? brak umów z księgową (w dokumentacji Zakładu znajduje się umowa obejmująca okres 1.06-31.08.2017r., brak dalszych umów), psychologiem (jedynie wypowiedzenie umowy złożone do Urzędu Gminy).
  • Brak umów zawartych ze zleceniobiorcami w dokumentacji Ośrodka Zdrowia.
  • Brak zapisów dot. sposobu rozliczania świadczonych usług (brak potwierdzenia ilości godzin świadczonych usług mimo ustalenia płatności wg stawki godzinowej).
  • Brak podpisów na rachunkach stanowiących podstawę rozliczenia umów zlecenia.
  • Nieracjonalne ponoszenie wydatków na usługi serwisowo-informatyczne oraz zakup obuwia i odzieży roboczej, szkolenia, art. promocyjne ? koszt obsługi informatycznej w roku 2017 wyniósł ponad 20 tys. złotych, zakup odzieży i obuwia roboczego ponad 5 tys., szkoleń ponad 16 tys., z czego ponad 10 tys. to wydatki na szkolenia p. Kierownik, na zakup art. promocyjnych wydatkowano 1.350 złotych (długopisy i ołówki, bombki z imieniem). Razem koszty te wyniosły ponad 40 tys. złotych. Dla przypomnienia ? pierwotnie w roku 2017 planowano zysk na poziomie 123 tys. złotych, ostatecznie rok budżetowy zakończono zyskiem 95 tys. złotych, zatem o 28 tys. niższym aniżeli planowano.
  • Wysokie kwoty Kierownik Zakładu z tytułu podróży służbowych. Wysokość kwot zwrotu sugeruje, ze średnio miesięcznie p. Kierownik odbywała niemal 900-km podróże służbowe. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku kierownika polecenie wyjazdu służbowego winien podpisać wójt, on też zatwierdza rozliczenie pod względem merytorycznym. Stwierdzono brak podpisów.

 

 

Share This
Skip to content